Direktlänk till inlägg 4 januari 2011

Tankar om lök och andra mobbade grönsaker i vårat hem

Av Alexander Sjöstrand - 4 januari 2011 22:08

Har du skänkt din gula lök i kylen en tanke idag? Då är det på tiden du gör det! Står och lagar mat nu och blir chockad när mina grönsaker berättar att många av dom är mobbade av oss människor. Jag kan nog säga att mest nerstämd var nog syltlöken. Ingen visste riktigt när man skulle äta honom och det fanns egentligen inte någon som tyckte om honom. Isbergssalladen var också en hånad själ i grönsaksskolan. Han berättade att de flesta människor stör sig på hans namn och undrar varför han kallas isbergssallad. Han började gråta öppet när han försökte förklara att det var vad hans föräldrar(Mamma sallad och pappa Isberg) hade döpt honom till. Vattenmelonen försökte berätta sin version, men det var ingen som hörde vad han sa eftersom han höll på att drunkna hela tiden i sitt eget vatten.


Den finska grönsaken purjolök hade det tydligen svårt när han flyttade till Sverige. Folk kallade han "yxi-kaxi-löken" när han var liten och han ville inget annat gömma sig i moder jord. De här historierna ger mig rysningar, vart är världen påväg!


Jag försökte trösta grönsakerna medans jag skar upp dom till min matlåda. Jag riktigt såg glädjen o tomaten när jag krossade honom ner i köttfärsen. Potatisarna hoppade högt av glädje när jag berättade att det snart skulle bli potatismos. Men gladast var nog gullöken när han såg att jag började gråta när jag skar upp honom. Han tackade så mycket och hoppade ner i stekpannan.


Snälla. behandla dina varor i kylskåpet med respekt. Många glömmer att de grönsaker som finns där har haft en väldigt svår uppväxt med kemikalier och föräldrar som dragits upp för tidigt. Gör din grönsak en tjänst, ät upp den redan idag.


 

En mobbad lök.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Sjöstrand - 17 februari 2014 15:46

Nu är det bara en vecka kvar på både semester och OS(   ). Dock har vi mycket roligt att se fram mot nu under veckan och självklar skall vi sända detta. Nu i helgen så var det dåligt med LIve men eftersom Ullareds bredband är byggt på djurhud var säd...

Av Alexander Sjöstrand - 11 februari 2014 20:18

Vilken OS-dag det har varit. Fullt med fantastiska svenska insatser. Curling, hockey, och framför allt skidor. Vilken galen final vi fick se idag. Det firades såklart. Dock har jag väldigt svårt för korkarna.    Imorgon är det äntligen dags! H...

Av Alexander Sjöstrand - 9 februari 2014 16:50

Såhär såg det ut när vi firade silver i helgen. kallas silver var dessutom i vår direktsändning! Tittar du nästa gång vi sänder?   kallas Silver firas med Fransk silverbrutt     Hellners silver firas tidigt en söndag   Tyvärr har ...

Presentation


Alx är en helt vanlig kille med vardagliga problem. Följ hans...eskapader!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill du ser mer i Alx Blogg?
 Mer inlägg!
 Naket!
 Tuborg!
 Vad hände med podcasten?

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards