Direktlänk till inlägg 2 juni 2011

Nyrakad och svensk filmklassiker!

Av Alexander Sjöstrand - 2 juni 2011 20:56

Idag var det äntligen dags! Mustaschkampen är slut för denna gång och alla män och karlar får nu lov att raka av sig sitt skäggfjun som man frenetiskt har försökt odla i Maj månad. Hade t.o.m införskaffat en ny Gilette(for men!) dagen till ära. Att raka sig är inte lika lätt som reklamen ger uttryck för. I reklamen så drar de ett drag sedan är hakan ren som en nysmort babyrumpa. I verkligheten står man på samma parti hud och drar om och om igen tills blodet rinner som ett vattenfall till golvet. Det sjuka är att det slutar aldrig blöda heller! Om du får ett skrapsår på benet så slutar det ju blöda efter en stund, men sår efter rakning gör inte det. Det rinner som du skulle ha käkat en årsförbrukning av Waran. Skulle man inte stoppa blödningen skulle man antagligen dö av blodbrist till slut.


 

Lika slätt som en nufunnen savann!


Gick av imorse efter att ha jobbat i tre nätter. Sista natten cyklade jag till jobbet. När jag kom fram till sjukhuset hade jag glömt att jag har sådana pedaler som man sätter fast fötterna i. Så jag trillade än en gång rakt ner mot cementen. Som tur var det ingen som såg. Fick ett jack under vänster öga, men eftersom det är ett sår som slutar blöda av sig själv gjorde jag inget åt det.


Idag firade jag min nyvunna ledighet med att hänga i soffan hela dagen. Med min otroligt höga sjukvårdslön har jag råd att unna mig Canal+. Just idag sändes klassiska filmen Beck med Peter Haber och allas kvinnors dröm Persbrandt(eller hur det nu stavas, ni vet han den som är förbannad jämt iaf). Jag tycker om Beck, det är lätt att titta på och man kan oftast gissa vem mördaren är efter 7 minuter. När jag såg filmen upptäckte jag att alla Beckfilmer bugger på en särskild mall. Vi kan kalla den "Beck-mallen". Mallen visar själva strukturen i varje Beckfilm. Mallen ser ut som följande.


1, I början av filmen får man se Beck och Persbrandt på kontoret där Beck ser ut som han inte har sovit på 4 nätter eftersom han har ett taskigt kontakt med sin dotter(som i sin tur är hemligt förälskad i Persbrandt...i varenda film!). Persbrandt lägger någon kvinnonedsättande kommentar och får skäll av chefen som hotar med sparken. 


2, Nu är vi plötsligt mitt i natten i en skogsdunge där någon mördas. Man får aldrig se vem som mördar, då hade det ju inte varit lika svårt att gissa vem som är mördaren. Efter en stund kommer någon pensionär med hund och hittar kroppen. Efter en minut är Beck och Persbrandt på plats och Persbrandt lägger någon kvinnonedsättande kommentar om offret samt skäller ut pensionären som hittade kroppen att han inte ringde tidigare.


3, Här kommer den största biten i filmen där Beck och Persbrandt åker runt hela tiden och förhör antingen offrets fru, man kusin, bror etc. Alla blir misstänka och alla får skäll eller stryk av Persbrandt. Chefen hotar med sparken.


4, I denna del har Beck inga fler ledtrådar att gå på och det ser helt hopplöst ut..TILLS..något oväntat händer. Det kan exempelvis vara att Beck hör en hund skälla på brottsplatsen eller att han hör klockor genom väggen. Med hjälp av detta kan han direkt peka ut att mördaren nästan alltid är offrets fru eller man. Persbrandt lägger en kvinnonedsättande kommentar och hävdar att han hade rätt hela tiden. Chefen ger honom beröm för bra jobb.


5, I slutet av filmen står Beck på sin balkong och funderar på livet. Här kommer hans granne ut(som förövrigt är den populäraste karaktär i filmen, antagligen för hans nackskada som aldrig tycks gå över. Grannen erbjuder alltid sprit men Beck tackar oftast nej, dock har han tackat ja ibland.


Såhär är Beckfilmerna uppbyggda. Nu har du sett alla. Skriv gärna ut mallen och dela med dina vänner eller mamma.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Sjöstrand - 17 februari 2014 15:46

Nu är det bara en vecka kvar på både semester och OS(   ). Dock har vi mycket roligt att se fram mot nu under veckan och självklar skall vi sända detta. Nu i helgen så var det dåligt med LIve men eftersom Ullareds bredband är byggt på djurhud var säd...

Av Alexander Sjöstrand - 11 februari 2014 20:18

Vilken OS-dag det har varit. Fullt med fantastiska svenska insatser. Curling, hockey, och framför allt skidor. Vilken galen final vi fick se idag. Det firades såklart. Dock har jag väldigt svårt för korkarna.    Imorgon är det äntligen dags! H...

Av Alexander Sjöstrand - 9 februari 2014 16:50

Såhär såg det ut när vi firade silver i helgen. kallas silver var dessutom i vår direktsändning! Tittar du nästa gång vi sänder?   kallas Silver firas med Fransk silverbrutt     Hellners silver firas tidigt en söndag   Tyvärr har ...

Presentation


Alx är en helt vanlig kille med vardagliga problem. Följ hans...eskapader!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill du ser mer i Alx Blogg?
 Mer inlägg!
 Naket!
 Tuborg!
 Vad hände med podcasten?

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards